Elektrifikacija je uveliko prisutna u BMW-u Serije 3. Svaki dizelaš je laki hibrid a benzinac koji vam predstavljamo je "plag-in" hibrid. Može da se puni na utičnici ali i tokom vožnje. Suština svega je da bude ekološki prihvatljiv ali i da pruži sjajne performanse.
Nema sumnje, BMW automobili su odavno sinonim za upravljivost i vrhunsko ponašanje u vožnji. Posebno su atraktivne snažnije verzije koje su dobile nove članove u gami.
Kako se menjaju ekološki standardi, tako dolazi i do promene u motorizaciji na globalnom tržištu. Proizvođači su u nezgodnoj situaciji zbog toga što, kako znaju i umeju, moraju da smanje emisiju azotnih oksida i ugljendioksida.
Jedan od načina je elektrifikacija. Koliko god da joj se "petrolhedi" protive, u ovom trenutku ona je u njihovim očima "najmanje zlo" u formi "lakih" hibrida (Mild Hybrid), kod kojih starter-generator, odnosno alternator, minimalno pomaže prilikom ubrzanja.Iako male snage, njegovo dejstvo je evidentno u tabelama koje pokazuju smanjenje emisije štetnih gasova. Na primer, sada svi BMW dizeli imaju ovu tehnologiju.
Šta je sa benzincima? Predstavljamo vam auto koji je u ovom trenutku možda najbolji spoj ekološke podobnosti i poboljšanja performansi.
Reč je o "plag-in" hibridu. Ima baterije povećanog kapaciteta koje mogu da se pune na punjaču. Kada se njihov dodatni kapacitet isprazni, auto se u vožnji ponaša kao klasičan hibrid.
Zašto je ekološki podoban? Tih pedesetak kilometara, koliko zvanično može da pređe samo na struju, ulaze u prosek, pa su cifre na papiru vrlo "zelene".
To znači i kupcu koji ostvaruje brojne subvencije ali i proizvođaču, koji se uklapa u odobrene kvote. Šta se dobija u stvarnosti, pokušaćemo da vam otkrijemo u tekstu koji sledi.
BMW 330e je, na prvi pogled, klasičan BMW Serije 3. Osim oznake "e", spolja nema nikakvih drugih znakova da je prisutna ekološka tehnologija. Naravno, ne računajući utakač za punjenje baterija na levom krilu.Test primerak je atraktivno konfigurisan. Uz crnu boju i dodatno zatamnjena zadnja stakla tu je M Sport paket sa suptilnim spojlerima i sjajnim "M" sedištima.
U unutrašnjosti je samo jedna razlika u odnosu na standardne verzije. To je grupa tastera levo od ručice menjača, gde su i inače modovi vožnje. Ovde, uz standardni sportski, imamo hibridni režim, čisto električni i adaptivni. Za ovaj poslednji u praksi nismo uspeli da uočimo neku razliku u odnosu na hibridni.
Tu je i taster za specijalan režim čuvanja baterije. Omogućava da sačuvate struju koju ste napunili peko utičnice, kako biste kasnije, kada zatreba, mogli da vozite samo na struju.
Ovde, zapravo, tek počinje priča o kompleksnosti hibridnog sistema…
Odmah po pritiskanju start dugmeta, auto je upaljen, ali ne i benzinski motor. Ako je zagrejan, kreće samo na struju. Inače, standardni režim je hibridni.
U vožnji se ponaša kao Toyotini hibridi, s tim što je BMW ovu tehnologiju u potpunosti prilagodio svojim vozilima.
Elektromotor je ugrađen u čuveni osmostepeni automatski menjač… Do nekih četrdesetak na sat hladan ide samo na struju, ali čim počnete da zahtevate malo više snage prilikom ubrzanja, pali se i benzinac.Nastavlja da radi sve dok se iole ne postigne radna temperatura. Dostiže je brže nego klasični benzinci.
Sve je na struju, od kompresora klime pa do grejača kabine. Dakle, nema smrzavanja zimi, auto odmah počinje da greje.
Reakcija na komandu gasa je još brža nego kod standardnog 320i sa istim motorom od 184 konjske snage.
Ovde dosta pomaže elektromotor koji ukupnu snagu sistema podiže na 252 konjske snage a u slučajevima kada je baterija puna, snaga skače na 292 "konja"!
Da, to je više snage nego u BMW-u 330i xDrive, ali su ubrzanja ipak sporija za koju desetinku, pre svega zbog veće mase.
Vratimo se svakodnevnoj vožnji. Tek kada je motor dostigao radnu temperaturu, počinje da se vozi kao klasičan hibrid.
U zavisnosti od napunjenosti baterije, a ovde pričamo u napunjenosti u procesu rekuperacije, odnosno prilikom usporavanja i kočenja, možemo da očekujemo različite mogućnosti kada je u pitanju zahtevana snaga tokom koje može da ide samo na struju.
Što je baterija punija, omogućava snažnija ubrzanja bez paljenja benzinca, ali i više brzine. Za razliku od Toyota, BMW tu mogućnost pokazuje na displeju u vidu plavog područja na skali sa procentima snage.
Ona se nalazi umesto obrtomera, koji je aktivan samo u "sport" modu. Dakle, skala procentualne snage sistema vam govori koliko snažno možete da pritiskate gas a da koristite samo pogon elektromotora.
Ako ste pažljivi i koristite rekuperaciju, plavo područje se uglavnom kreće do 40 posto ukupne snage. Dok je motor skroz hladan, plavog područja gotovo da i nema.
Šta se dešava sa vožnjom samo na struju? To i jeste suština ovog automobila, bar u birokratskom smislu.Svratili smo u tržni centar sa besplatnim punjenjem. Na displeju punjača nemačkog proizvođača smo dobili informaciju da je punjač snage 22 kilovata, ali da auto podržava snagu punjenja od 3,6 kilovata.
Odmah po priključivanju na mrežu, na instrument-tabli automobila se pokazuje preostalo vreme punjenja do 100%. Otprilike, potrebno je oko tri i po sata za tu operaciju, sa potpuno praznom baterijom.
Zanimljivo je i to da se prikazuje potencijalna autonomija u skladu sa trenutnom spoljašnjom temperaturom. "Trojka" nam je ponudila samo 32 kilometra, umesto fabrički deklarisanih 50 do 59.
Sve je to lepo, ali vreme je da isprobamo suštinu BMW-a – sport mod. Ovo je, osim režima za čuvanje baterije, jedini mod u kome se neće gasiti benzinac.
Dakle, ako želite ujutro da čistite sneg i ostavite auto upaljen, to ćete moći ako kliknete na "sport". U suprotnom, sve će se pogasiti, čim otvorite vrata i izađete.
Lepa vest je da "sport" mod ima dve opcije. Osim standardne, tu je i "ekstra-bust" (XtraBoost) režim, u kome, razume se, elektromotor pomaže benzincu. I to vrlo ozbiljno!
Sa ukupno 292 konjske snage, 330e je zaista brz.
Коментари
Постави коментар